Sunt tatăl hoțului!
O abordare duhovnicească aleasă de părinți pentru o problemă pedagogică serioasă
Permiteți-mi să vă prezint un eveniment ce ne-a cutremurat în ultima vreme în Coreea. Este vorba despre abordarea duhovnicească aleasă de părinții ortodocși noi-botezați din această țară pentru o problemă pedagogică serioasă. Am luat decizia să vi-l prezint deoarece poate fi folositor pentru familii.
Copilul de opt ani al familiei este foarte vioi. În trecut a provocat multe probleme și neliniști pentru părinții lui. Dar ultima lui faptă i-a lăsat muți de uimire.
De obicei, când B. se întoarce de la școală, mama îi verifică ghiozdanul școlar și discută împreună cu el cum a petrecut în acea zi, ce ore a făcut, ce notă a luat la ortografie și altele. Într-o zi, în ghiozdan, mama a găsit bani. După repetate întrebări, într-un final, B. mărturisește că i-a furat. Mama și-a păstrat calmul și a încercat să constate cu exactitate modul și motivul furtului.
Între timp, a ajuns acasă de la muncă și tatăl copilului. Mama insistă asupra copilului să îi mărturisească și aceluia fapta sa. Însă, pentru mult timp, acesta a rămas mut și cu capul plecat. Într-un final, mama a destăinuit fapta lui rea. Tatăl, fără să gândească de două ori, i-a spus liniștit copilului să se îmbrace și să-l urmeze. Ies ambii din casă și merg pe drum, fără să vorbească. Ajung la clădirea Mitropoliei Ortodoxe din Coreea. Intră în paraclisul Sfântului Maxim Grecul. În acea atmosferă de cucernicie din biserică și fără să mai fie cineva acolo, tatăl începe să facă metanii până la pământ în fața icoanei Mântuitorului Hristos zicând cu voce tare:
– Doamne, sunt tatăl hoțului. Iartă-mă!
După ce a făcut nenumărate metanii în fața icoanei lui Hristos, continuă la fel și în fața icoanei Maicii Domnului:
– , sunt tatăl hoțului. Iartă-mă!
Același lucru și în fața icoanei Sfântului Ioan Botezătorul, apoi a Sfântului Maxim Grecul. După ce a terminat cu icoanele mari de pe catapeteasmă, continuă aceași faptă și în fața icoanelor aflate în Naos: a Sfântului Chiril și Metodie, a Sfântului Ioan de Kronștadt, a Sfântului Serafim de Sarov etc.
Rugăciunea tatălui trist a ținut aproape o oră. B., fără să zică vreun cuvânt, stătea în picioare alături de el, urmărind cu îngrijorare și nedumerire cele ce se întâmplau. Îndată ce și-a terminat tatăl rugăciunea lui cu metanii în fața tuturor icoanelor din biserică, s-a aplecat asupra fiului său și i-a zis:
– Băiatul meu, ai înțeles că ai făcut o foarte mare greșeală cu care ai întristat pe Hristos, pe Maica Domnului și pe Sfinții noștri?
Micuțul, cu capul plecat, a răspuns într-un cuvânt: „Da”. Atunci tatăl l-a apucat cu gingășie de mână și s-au întors la casa lor.
În următoarea zi, tatăl a venit la episcop să-i spună cu durere în suflet amănuntele evenimentului și i-a cerut sfatul pentru ceea ce trebuie făcut în legătură cu această faptă.
Episcopul, uimit de felul în care a abordat tatăl copilului această problemă, nu i-a spus nimic. Au convenit asupra faptului că nu trebuie ca evenimentul să ia proporții mai mari. Cea mai bună pedeapsă pedagogică pentru copil a fost rugăciunea cu durere a tatălui. Acesta din urmă, împreună cu fiul său, să înapoieze banii din locul de unde îi luase, iar mama să continue, cu discreție, să supravegheze pe copil. Dacă se vor repeta fapte asemănătoare atunci va trebui să se recurgă la alte mijloace de abordare. În caz contrar, se va dovedi că era vorba de o situație simplă, care se întâmplă uneori în anii de copilărie.
Rugăciunea cutremurătoare a acestui sfânt tată coreean amintește de apoftegmele din Pateric: „Spunea starețul: A păcătuit fratele tău? Tu ai păcătuit”.
De asemenea, fapta jertfelnică a tatălui are, ca faptă paralelă, postul pe care și l-a asumat Sfântul Nectarie, cu scopul de a rezolva cearta dintre doi elevi ai Școlii Rizorios.
Întregul eveniment și abordarea lui de către părinții micuțului copil este un mesaj care dă speranță foarte multă, deoarece modul ortodox de trăire prinde rădăcini „în fiecare zi în biserică” (Fapte 2, 47) în Coreea.
„Fie numele Domnului binecuvântat de acum și până în veac” (Psalm 112, 2)!
Athanasia D. Kontoyanakopoulos
Trad. din lb. greacă: Elisei RONCEA
Sursa: impantokratoros.gr