/ Sfinţi şi Cuvioşi - Mărturii / Cum am cunoscut-o pe Cuvioasa Parascheva din Epivata

Cum am cunoscut-o pe Cuvioasa Parascheva din Epivata

Cuvioasa Parascheva

Mărturia d-nei Ε.Μ.L., Tesalonic, Grecia

«În luna august 2012 sufeream de presiune nervoasă. Cu toate acestea, am fost într-o excursie la Bucureşti. La întoarcere, în timp ce predam bagajele la ghişeu în aeroport, m-a luat o stare de ameţeală, cauzată de boala de care sufeream. După cum spuneam şi naşei mele, M. A., era ca şi cum cineva aşteptase să se termine şi ultima zi a vizitei mele la Bucureşti, ca să nu-mi strice călătoria, şi apoi s-a agravat starea mea, datorită tensiunii arteriale.

După ce am ajuns în Tesalonic, am încercat să-mi reglez tensiunea cu ajutorul medicamentelor. Pe la jumătatea lunii noiembrie, s-a organizat o excursie la Belgrad. Împreună cu prietena mea A. K., ne-am hotărât să mergem şi noi. Îngrijorarea mea era însă foarte mare, ca nu cumva să se repete situaţia din Bucureşti. Am ajuns la Belgrad şi, în timpul pelerinajului, ghidul ne-a spus că ocrotitoarea oraşului este Sfânta Parascheva din Epivata, ale cărei sfinte moaşte se află la Iaşi, în România. Prietena mea, cum a auzit de Sfânta Parascheva, a alergat şi mi-a adus agheazmă să beau, ca binecuvântare. Cum am ajuns în Tesalonic, tensiunea a început să se restabilească, încât nu a mai fost nevoie de medicamente. Îi mulţumeam Sfintei Parascheva (cinstită pe 26 iulie) şi pe data de 22 februarie am fost la biserica ei din oraşul Serres, în urma unei promisiuni mai vechi.

În zorii zilei de 9 martie, am văzut în vis chipul unei Sfinte ce repeta cuvintele: „Sunt Cuvioasa Parascheva”. Mai târziu am realizat că era Cuvioasa Parascheva, aşa cum este pictată pe frontonul bisericii ei din localitatea Noua Epivata (de lângă Tesalonic – n. tr.). M-am trezit imediat, tulburată. M-am gândit că, probabil, Sfânta Parascheva (26 iulie) a vrut să-mi mulţumescă pentru faptul că am vizitat-o la biserica ei din Serres. Însă, cu trecerea timpului, era cu neputinţă să uit cuvântul «Cuvioasa». L-am rugat pe fiul meu să caute pe internet despre viaţa Sfintei Parascheva. Nu am văzut nicăieri vreo menţionare a oraşului Iaşi. Atunci i-am spus să caute «Cuvioasa» Parascheva. Se spunea clar că sfintele ei moaşte se află la Iaşi. Atunci, toate au căpătat un sens: ameţelile din ziua plecării mele din Bucureşti, dispariţia tensiunii în momentul când am băut din agheazma Cuvioasei la Belgrad şi în cele din urmă apariţia ei în vis. Am înţeles cărei Sfinte se datorau toate şi cui trebuia să-i mulţumesc.

Îi mulţumeam lui Dumnezeu pentru această binecuvântare, însă prezenţa Cuvioasei Parascheva în viaţa mea nu se încheiase. În zorii zilei de 21 aprilie am văzut în vis biserica cu hramul Cuvioasei din localitatea Noua Epivata şi am auzit cuvintele: «Sfânta Parascheva din Menemeni». Am crezut că este dorinţa Cuvioasei să merg acolo, în acea localitate, Menemeni, ca o soluţie mai uşoară pentru mine, deoarece era mai aproape decât localitatea Noua Epivata. Într-adevăr, am mers acolo de câteva ori, până pe data de 21 octombrie. În ziua aceea, la nouă zile după hramul Cuvioasei (14 octombrie), Pronia lui Dumnezeu a făcut să călătoresc împreună cu o maică. Când am văzut-o că stă pe scaunul de lângă locul scris pe biletul meu, am şoptit: «A trimis-o Cuvioasa Parascheva». I-am mărturisit toate visele şi am rugat-o să-mi explice ce însemnau cuvintele rostite: «Sfânta Parascheva din Menemeni». Mi-a spus că poate este dorinţa Cuvioasei să fie pictată acolo, la acea biserică. Într-adevăr, biserica din Menemeni tocmai se picta. Astfel am cerut preotului paroh să fie pictată si Cuvioasa Parascheva, fără să-i spun motivul. Mi-a răspuns că nu este nici o problemă, şi aşa, urmează să fie pictată acolo Cuvioasa Parascheva.

Mulţumesc lui Dumnezeu pentru această mare experienţă duhovnicească pe care am trăit-o şi, de asemenea, prietenelor mele, care au contribuit şi au fost aproape de mine.»

Traducerea a fost făcută din limba greacă, după scrisoarea ce mi-a fost trimisă de doamna E. M. – L., cea care a trăit această experienţă duhovnicească, şi care a dorit să fie publicate doar iniţialele  persoanelor menţionate.

Pr. Ioan Cocea

Pentalofos, Kozani, Grecia

„ Cum am cunoscut-o pe Cuvioasa Parascheva din Epivata ”